Varven
0

Götaverken

Skotten Alexander Keiller startade en mekanisk verkstad 1841 vid Stora Badhusgatan, ”Keillers Mekaniska”. Tillverkningen bestod av allehanda produkter av gjutgods och järn till jordbruk, industrier och byggen. Första båten byggde Keiller år 1847. Det var hjulångaren ”Kare” på 91 fot och 7 tum längd, med en ångmaskin på 16-20 IHK. Den byggdes för svenska flottan och stationerades i Stockholm och användes både som bogserbåt och lustjakt för kungafamiljen.

Större delen av 1860 talet var det lågkonjunktur som följd av Krimkriget. 1867 gick Keillers verkstad i konkurs och den 29 juli samma år ombildades företaget till Göteborgs Mekaniska Verkstads Aktiebolag. Sonen James Keiller blev chef. Redan 1855 började Keiller köpa upp mark på Hisingssidan av älven, för han tilläts inte bygga en upphalningsslip som han ville vid verkstaden på Stora Badhusgatan. Verksamheten på Hisingssidan startades därmed upp och redan 1866 sjösattes den första båten på Hisingssidan. Det var ångaren ”Uddeholm”. Nästan alla företagets byggnader på Hisingen brann ned den 23 december 1898.

År 1906 sålde James Keiller hela industrirörelsen utom byggnaderna på Badhusgatan till ett konsortium som ombildade verksamheten till Göteborgs Nya Verkstads Aktiebolag med telegramadressen Götaverken. Direktör blev Sven Almqvist och produktionschef Hugo Hammar. Hugo Hammar blev sedan direktör 1910. Den nya ledningen var klart inriktad på att bygga upp ett storvarv och satte genast igång med att bygga nya verkstäder och att modernisera utrustning och arbetsmetoder. Företaget bytte namn 1917 till AB Götaverken.

1915 tecknade Götaverken avtal med B&W om ensamrätt i Sverige till licenstillverkning av deras motorer. Då kom den nya maskinverkstaden, som var klar redan 1908, väl till pass . Den första båten med egentillverkad licensdieselmotor var M/S ”Bullaren” som levererades 1918 till Transatlantic. Företaget hade ända sedan det startades 1841 byggt ångmaskiner till många olika ändamål. Sedan motortillverkningen för båtar tagit fart minskade ångmaskinstillverkningen successivt.

För driften av ångmaskiner behövdes eldningspannor som gav ånga. Pannor ingick redan från början som en produkt i företaget. De utvecklades i flera olika riktningar. Värmepannor till villor och hyresfastigheter var stora produkter under första hälften av 1900 talet. Ångpannor till industrin var under hela företagets epok en stor produkt. Efter andra världskriget byggde Götaverken många sodahuspannor till den svenska pappersindustrin.

Det blev senare ett dotterbolag som byggde pannor till industrin, kraftverk och fjärrvärme, GV Ångteknik AB. som blev GV Energy AB som såldes 1990 till den norska koncernen Kvaerner. 1925 levererades passagerarbåten Stella Polaris. Den blev mycket berömd och omtalad för sin skönhet och luxuösa inredning och den är Götaverkens internationellt mest kända fartyg.

Götaverken konstruerade en egen långsamgående dieselmotor. Den första levererades 1938 i M/S ”Dikto”. GV tillverkade sina egna motorer fram till 1974 då man åter började licenstillverka B&W motorer.1940 blev Götaverken ägare av Landskronavarvet som man innehade till slutet av 70 talet, då det övertogs av Svenska Varv.

Götaverken 1958

Båtarna tenderade att bli större och större. Götaverken såg inga möjligheter att hänga med i utvecklingen på sitt geografiska område. I slutet på 50 talet beslutade därför GV att bygga ett nytt varv. Arendalsvarvet stod klart 1963. Klicka här och läs mer om Arendalsvarvet. 1968 levererades den sista båten från Götaverken och det var bulkfartyget M/S ”Greta Thulin”. Det var 102 år efter det att den första båten levererats från samma plats.

Företaget började tillverka fönster till industrifastigheter redan på 1840 talet. Fönstren såldes under namnet Ferro och tillverkades först i stålprofiler och senare i aluminium och plast. De mest kända leveranserna har skett till Nya Ullevi i Göteborg, Malmö stadion och Åby travbana. Tillverkningen lades ned i början av 1970-alet under Salén-epoken. När Salén tog över Götaverken 1971 renodlades fartygsproduktionen allt mer. Tank och bulkfartyg blev de stora produkterna. All produktion som inte hade direkt med fartygsproduktion lades ned. Snickeriet, gjuteriet och fönstertillverkningen var ett minne blott.

1976 tog staten över Götaverken och verksamheten avvecklades successivt. I början på 1990 talet återstod bara några spridda små företag. Cityvarvet med sin reparationsverksamhet av båtar är det enda som finns kvar med fartygsanknytning utav den stora koncernen Götaverken.

 

Dela detta inlägg:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • pinterest

Skriven av Lasse

There are 0 comments

Lämna en kommentar

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *